fredag den 9. november 2012

Kan man spise kastanjer?

Ja, kastanjer smager lækkert og sødt

Som slik til børn og voksne

Da jeg var barn købte min far nogle gange kastanjer som vi tilberedte i ovn. Det var egentlig ret hyggeligt at pille disse kastanjer når de kom ud af ovnen.Da jeg igen fandt spisekastanjer i supermarkedet måtte jeg jo prøve det igen -- og se hvad min søn syntes om denne gode spise.

Dette skal du bruge:
1 net kastanjer
groft salt

Sådan gør du:
Skær et kryds øverst i kastanjen med en rillet kniv. Sørg venligst for at have dine fingre væk fra kniven  så du undgår at skære dig. De er glatte så man skal væbne sig med tålmodighed. Jeg måtte selv have gang i førstehjælpskassen - ups.
Så er kastanjerne klar til en tur i ovnen

Derefter tager du et fad , fylder det med groft salt så kastanjerne kan stå oprejst deri.
Derefter bager du dem i ca. 20- 25 minutter ved 200 grader.
Pil derefter al skallen af og nyd kastanjerne med noget godt smør. Muums.
Min søn guflede dem så det var ren fornøjelse.

Hvad synes du om det at spise kastanjer?

Jeg har fundet ud af der virkelig findes træer med spisekastanjer her i Danmark. Heidi der har madbloggen FoodMAD har lavet en fin billedguide hvor man kan se forskellen på et kastanje og et spisekastanjetræ.

Tjek også denne video hvor du også kan se forskellen på hestekastanjer og spisekastanjer

Har du samlet en masse kastanjer der ikke kan spises? Fortvivl ikke, her er en oversigt fra Samvirke over 10 ting du kan bruge kastanjerne til

Vil du gerne have flere ideer til skønne snacks kan du tage et kig på vores opskrifter med kikærter. Specielt de sprøde kikærter er lækkert at servere som en fredagssnack,, evt. for de voksnes vedkommende med et godt glas vin eller en god øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Populære indlæg