onsdag den 7. november 2012

Grønkål - få masser af energi

Grønkål indeholder masser af skønne vitaminer

Velegnet til børn og voksne

Jeg elsker grønkål. Det jeg har spist mest af er nordjysk grønlangkål der købes på frost, det varmes og man kommer smør, fløde og lidt sukker i.Gerne serveret med en god sennep og et fantastisk stykke kød til. Det er så englene synger. Min søn på 3 år gufler det også i sig når vi får det, og så er jeg bare glad.

Sådan ser frisk grønkål ud.
Fra dr.dk
Jeg trængte til noget energi ovenpå det kolde vejr, og gik til grønthandleren for at købe frisk grønkål. Mit mål var at lave et ret med grønkål som jeg har fået en del gange som barn. Der er masser af vitaminer i denne ret og både kål samt hvidløg er med til at styrke immunforsvaret. Det er der for mit vedkommende brug for om efteråret/vinteren.





Tjek lige denne video hvor du kan møde Grønkål, inden du går igang med opskriften

Du skal bruge
1 bundt grønkål
Hvidløg, min.2 fed gerne flere.
Citron
Olivenolie.

Sådan gør du
Skyl grønkålen af flere omgange.
Tør grønkålen, fjern stilkene og hak den fint.
Pres hvidløgene og bland det i kålen sammen med citron og olivenolie.
Den færdige grønkålssalat
Smag til om der mon ikke skal mere hvidløg i :- ).Eller mere citron og olie..
Server med noget rigtig godt rugbrød, og mærk hvordan fornyet energi breder sig i kroppen. Rist evt. rugbrødet i ovn eller på brødrister.

Lad mig høre hvad du synes om opskriften?
Spiser dine børn grønlangkål eller grønkål?

Vil du gerne have andre ideer til frokost med grøntsager kan jeg anbefale dig at kigge på vores forslag til grøn frokost

Vil du gerne vide mere om grønkål har Årstiderne en god oversigt over hvordan man ellers bruger grønkål og hvilke supersunde vitaminer det indeholder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Populære indlæg