onsdag den 14. november 2012

Hvad kan dine børn lide at spise?

Dine børns favoritter

Hvilken slags grøntsager kan de lide?.


Vi kender vel vores børns favoritretter, hvad de kan lide og ikke lide. Hjemme ved os gør vi en del ud af at vores søn skal smage på det mad der er serveret . At det så ikke altid lige virker er jo en anden sag. Generelt spiser han meget forskelligt, han kan både lidt kød, fisk,grøntsager og frugt så det er dejligt.Som  forældre ved jeg hvor vigtigt det er at være et godt forbillede for sine børn når det handler om mad, og jeg er da også mere eller mindre altædende, (med undtagelse af lever).
Min søn elsker f.x. peberfrugt, majs, ærter,agurk, tomat og har fornyligt fået smag for salat. Broccoli fik jeg ham til at smage på indbagt i en tærte :- ).

Jeg er egentlig bare lidt nysgerrig på hvad der er jeres børns livretter og hvilke nye ting I har fået dem til at smage på det sidste.Hvad kan dine børn egentlig lide at spise?

Er de altædende og spiser det der bliver serveret?
Eller er de meget selektive?
Hvad gør du for at de også skal prøve at spise det som de ikke kender.?

Tjek denne fine video hvor børn fortæller hvad de kan lide at spise.
Børn om mad

4 kommentarer:

  1. Jeg har en søn på 7, der er vild med broccoli, men på det punkt er han vist lidt speciel ;-) Min datter (også 7) bryder sig i hvert fald ikke om den.

    Jeg har fornyligt vænnet mine to til at spise en skål råkost før aftensmaden. På den måde har jeg fået udvidet deres repertoire lidt og fået dem til at spise mere kål, rødbede og rodfrugter end tidligere.

    Mine er jo så store, at man kan tale med dem om, hvorfor grøntsager er vigtigere. Vi har snakket om, at man får mere energi, når man spiser mange grøntsager og også, at man så ikke bliver så tit syg. Og den forklaring har jeg indtryk af at de godt kunne bruge.

    Spændende post! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jane. Tak for din kommentar, det var egentlig en god ide med råkost før aftensmaden. Og skønt du nu kan forklare dem hvorfor det er en god ide at spise grøntsager.Tak for den fine ros. Jeg synes det er vigtigt med debatten, og høre andres erfaringer.

      Slet
  2. Mine to drenge på 10 og 13 spiser de fleste grøntsager, når bare de er pureret! De elsker suppe, uanset om den er lavet på rødbeder, persillerødder, pastinakker, broccoli eller tøm-grøntsagsskuffen.

    Kartoffelmos er også en god anledning til at smugle grøntsager i dem.

    De kan hver for sig lide forskellige rå grøntsager som tomater, gulerødder, agurker og ærter, men altså, er agurk snart overhovedet en grøntsag? Der er ikke meget gods i dem.

    Og så er det helt generelt sådan, at de kan lide en ret den ene dag, og næste gang vi laver den, kan de ikke lide den.

    Ungerne optræder ofte som smagsdommere på min blog smagdigfrem.dk, hvor de har testet rodfrugtlasagne, rødbedebøffer m.m. Kig forbi, jeg synes, det er vigtigt at opfordre til grøn familiemad, selvom folk helst vil se kager på bloggene ;)

    Og ja, lækre lynstegte grøntsager i wok, det var noget, vi spiste, indtil vi fik børn :))) Så jeg glæder mig til de begynder at få en lidt mere varieret smag. Den ældste er godt på vej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Solvej, tak for din kommentar, ja suppe er altid en god måde at få grøntsager i børnene. Min søn er absolut også vild med suppe, bare den ikke er for stærk :- ).
      Det varierer også herhjemme med hvor populære de forskellige retter er. Dejligt at høre fra dig.

      Slet

Populære indlæg