mandag den 19. marts 2012

Spinat og fetatærte - Jamie Oliver


Jeg har været heldig at få fat i Jamie Olivers nye kogebog mad på 30 minutter.
Jeg bringer herfra en spinat og fetatærte. I bogen foreslås der flere retter der kan laves på cirka de 30 min sammen, jeg skal lige først være i lidt træning.
Resultatet blev meget godt, vi lavede med tomatsalat med oliven og dressing, samt gulerodssalat med citron, olie og rosiner til retten. Det tog cirka 45 min men kan nok godt laves hurtigere næste gang.
Sørg for at presse væde af spinaten inden den bliver blandet i æggeblandingen.
Pensl også gerne det øverste lag filodej med olie.

Spinat- og fetatærteDet skal du bruge:
  • 100 g pinjekerner
  • 5 æg
  • 300 g feta
  • 50 g cheddar
  • tørret oregano
  • 1 usprøjtet citron
  • 1 klat smør
  • 400 g babyspinat
  • 1 pk filodej a 270 g (køb den færdig i supermarkedet, hvor du finder den i frost-afdelingen)
  • cayennepeber
  • 1 hel muskatnød, til at rive
 Sådan gør du:
  1. Rist pinjekernerne i panden; rør af og til.
  2. Slå 5 æg ud i en skål.
  3. smuldr 300 g feta og riv 50 g cheddar i.
  4. Tilsæt et drys peber, 2 nip tørret oregano, revet skal fra 1 citron, en sjat olivenolie og Rør pinjekernerne I, når de er gyldne.
  5. varm pandenen, tilsæt lidt Olivenolie, en klat smør og skub spinaten I lidt af gangen.
  6. Læg et 50 cm, stk. bagepapir på bordet, smør olie over, krøl papiret og flad igen. Læg 4 plader filodej I en rektangel, overlap I kanterne og dæk næsten papiret.
  7. Smør med olivenolie, drys salt, peber og et nip cayenne. Gentag, til der er 3 lag.
  8. når spinaten er faldet jævnt sammen, Hældes den op til æggene og riv _ muskatnød i.
  9. Flyt filodej over i stegepanden, så kanterne hænger ud. Skub dejkanterne ned langs kanten af panden, hæld æggemassen i.
  10.  Vip filopladerne indover.panden sættes over middel varme et par minutter, og så I ovnen på øverste rille i 18-20 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Populære indlæg