fredag den 9. marts 2012

Fennikel - en udfordrende grøntsag

Jeg indrømmer det - nogle grøntsager kan give mig store udfordringer mht. tilberedning.

Fennikel har vi prøvet i salat og marineret sammen med olie, citron og hvidløg.
Helt glad er jeg dog aldrig blevet for grøntsagen.

Prøv denne på madplanen.



Fennikel med rugbrødslåg

(sørg for et tyndt rugbrødslag da det ellers ikke bliver sprødt nok og får konsistens  af øllebrød)



Ingredienser
300 g fennikelknolde (300 g)
1 spsk. honning
citronsaft
3 dl fløde
Rugbrødlåg:
50 g havregryn
100 g rugbrød ca 3 skiver(smuldret)
50 g hvedemel
3 spsk. olie
1 fed hvidløg (presset)



Fremgangsmåde
Knoldene snittes i meget tynde skiver og koges i citronsaften blandet med vand så det dækker. Koges 3 min og dryppes af og skylles med koldt vand. De snittede, kogte knolde lægges i et ildfast fad.
Blandes med honning,lidt citronsaft og fløden hældes ved.
Til rugbrødslåget varmes olien op og hvidløget svitses inden mel, rugbrød og gryn blandes i og vendes godt rundt.
Lægges som låg over knoldene og bages ca. 30 min. ved 200 gr. til retten er sprød på overfladen.

Kan serveres med en variation af diverse grønt.

PS Sørg for at finde et tilpas stort, bredt fad så rugbrødslåget bliver relativt tynd

 Tips: aftenen før kan du snitte feniklen og blande rugbrød, mel og havregryn. Så er det nemmere at gå til, putte i ovnen og nå på ca. 40 min.


Tips til sanserne
Prøv om børnene kan gætte hvad en fennikel dufter af?
Hvad smager den af?
Hvordan er konsistensen?
Hvordan er den at føle på?


Bedømmelse: 3 ud af 5. jeg kunne godt lide den søde smag af fenikkel fik men ikke så meget rugbrødslåget, må dog prøves igen.

Hvad har I af erfaringer med brugen af fennikel?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Populære indlæg