torsdag den 1. november 2012

Græskartærte - til efterår og vinter

Græskartærte - som amerikanerne laver den.

Velegnet til børn, spøgelser og voksne der bare skal have noget sødt

Her kan du se en video med vores flotte Halloween græskar


Vi havde besøg i går aftes af nogle vældig uhyggelige udklædte børn der gerne ville have lidt godter. Vi havde lavet et uhyggeligt græskar som skulle skræmme alle spøgelserne væk.Jeg havde i den anledning bagt nogle små godter, og havde købt nogle små chokoladejulemænd som børnene også fik.

Vi fik noget af familien på besøg så jeg havde bagt en græskartærte. Vi havde i vores lokale supermarked fundet Libbys "Solid pack Pumpkin 100 % Natural" der egentlig bare er most græskarkød.Importeret fra USA , så det skulle prøves hvordan de bager denne græskartærte.På selve dåsen var en skøn opskrift jeg gerne vil dele med jer.Kan du ikke få fat i en dåse græskarkød, kan du selv koge/bage tilsvarende græskarmængde indtil det er mørt og blende det til en ensartet masse

Du skal bruge dette til græskartærten

Mørdej lavet af
200 g mel (ca 3 1/2 dl)
125 g smør
50 g flormelis (1 dl)
1 æggeblomme

Smuldr smøret i melet. Tilsæt flormelis og æggeblomme og ælt hurtigt dejen sammen. Læg den koldt en times tid.

Græskarfyld
1 dåse Libbys græskar (425 g).
Ingredienser til græskarfyld - husk også sukkeret :- ).
2 æg, lettere pisket
100-150 g rørsukker
1/2 tsk salt
1 tsk stødt kanel
1/2 tsk stødt ingefær
2,5 dl. kondenseret mælk.

Forvarm ovnen til 250 grader. Rul mørdejen ud til et fad på ca. 20 cm i diameter.
P.S. gør det gerne mellem 2 lag bagepapir med lidt mel på. Mørdej kan godt drille.
Bag bunden 10 min i ovn.

Sæt ovnen ned på 180 grader.
Bland fyldet sammen og hæld det i formen. Bag tærten 40-50 min, prøv evt. at stikke en kniv ned i midten, hvis den ikke er klistret, er tærten færdig.








Den færdige græskartærte - smager ret lækkert
Lad den køle af, servér gerne med lidt creme fraiche. Muums. Den smager godt og smelter på tungen.

Hvad synes du om denne opskrift?

Er du til flere opskrifter med græskar kan jeg anbefale denne artikel fra Politiken hvor Camilla Plum giver gode råd om tilberedning af græskar.

Vil du gerne have flere dessertopskrifter med grøntsager i, kan jeg anbefale dig at se vores opskrift på gulerodsfromage

2 kommentarer:

  1. Uh, nice med den kondenserede mælk - det må jeg prøve næste gang :-)

    SvarSlet
  2. Hej Malou. Tak for din kommentar. Ja kondenseret mælk er et hit og smager lækkert. De bruger det nok mere i USA end vi gør i Danmark.

    SvarSlet

Populære indlæg