fredag den 27. april 2012

Hvor tit laver du hjemmelavet mad ?

Når det gælder hjemmelavet mad kan gode råd og opskrifter gå i generationer.

Jeg selv husker tilbage på mormors mad som noget helt specielt.
F.x kunne det være

Frikadeller
Mormors frikadeller med nye kartofler, hjemmelavet agurkesalat og kartoffelchips til.
Mormor afslørede aldrig helt opskriften på hendes frikadeller,men den var selvlært efter at have lavet frikadeller hundredevis af gange.Dog anbefalede hun at bruge danskvand i frikadellerne for at gøre dem luftig.

fra rogilds.dk
Citronfromage
Mormor var en ørn til at lave citronfromage, jeg selv har endnu ikke helt kastet mig ud i dette projekt, men det var en velkendt dessert serveret med flødeskum.

Svinemørbrad fyldt med svesker
En skøn skøn ret der gør kødet mere saftigt når sveskerne er indeni.
Meget populært og velsmagende.

Hindbærlagkage
Der er intet der slår en hjemmelavet lagkage, især med friske hindbær om sommeren og masser af flødeskum og makroner.

Med udbuddet af færdigvarer i supermarkederne kunne man frygte den hjemmelavede mad har trange kår.
Derfor blev jeg glad da jeg læste denne artikel:
Vi æder os ikke ihjel i junkfood

Dog kan man altid diskutere om f.x. en Knorrlasagne kan betegnes som hjemmelavet :- ).

Jeg kan se det er blevet populært at servere gammeldags mad på cafeerne , men hvordan står det til hjemme ved jer selv med det hjemmelavede mad?
Lærer vi vores børn at lave mad fra bunden eller bliver tendensen et hurtigkøbt alternativ.?

Er vi gode nok til også at købe en hel kylling eller fisk og tilberede den? Vise de forskellige generationer vores bud på hjemmelavet mad?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Populære indlæg