tirsdag den 20. august 2013

Hvordan vælger du dine grøntsager? Udvalg i discountbutikker.

Jeg har for ikke lang tid siden læst at Netto har stoppet samarbejdet med Svanholm Storkollektiv som leverer grønne økologiske bønner til Netto. Morten Bisgaard har skrevet en fremragende artikel om discountsupermarkedernes udvalg af grøntsager og hvad det egentlig har af betydning for os forbrugere og det globale samfund.

Tidligere havde Dansk Supermarked også bekendtgjort at Nettos udvalg ville blive mere internationalt istedet for nationalt til kundernes fordele for det ville betyde lavere priser. En større internationalisering i forbindelse med udvalget af produkter kan også gøre at de normalt sæsonbetonede grøntsager nu kan fås hele året rundt.

Generelt synes jeg det er fint Mogens Bisgaard starter debatten vedrørende danskernes køb af grøntsager. Man må bare erkende at Netto og andre discountsupermarkeder køber ind i forhold til udbud og efterspørgsel. Så hvis man som forbruger synes de økologiske bønner er for dyre så kan Netto jo heller ikke sælge dem. Så er de nødsaget til at finde en anden leverandør hvis de skal klare sig i konkurrencen med de andre supermarkeder.

Spørgsmålet er om man ikke istedet som forbruger skal gå i større og mere kvalitetsbevidste supermarkeder hvis man vil have de økologiske danske grøntsager.?
For mig at se kan det til tider også være 2 forskellige kundesegmenter der handler i henholdsvis discountsupermarkeder og større supermarkeder/specialbutikker.

Når jeg f.x. handler i Netto er det ikke grøntsager jeg er på jagt efter men basis dagligvarer og spotvarer. Jeg går helst andre steder hen og køber mine grøntsager.Det er ikke sikkert man som kunde i Netto fokuserer på at grøntsagerne skal være danske og økologiske.

For mig handler det om udbud og efterspørgsel samt hvilke kundesegmenter de forskellige supermarkeder fokuserer på og kundernes behov.

Så hvor handler du dine grøntsager og går du op i hvornår de er i sæson og om de er danske?
Hvad er din holdning til at Netto nu skifter en dansk leverandør ud med en tysk leverandør af grønne bønner?

Lad os starte debatten på denne blog, lad mig høre dig bud!

Discountsupermarkeder dropper økologi

Sådan gør amerikanerne når de dyrker lokale grøntsager!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Populære indlæg