torsdag den 13. september 2012

Skønne ovnbagte grøntsager i fad og bukser der krymper.


Forleden dag skulle vintertøjet findes frem så det kunne vaskes og vi kunne være klar til det koldere vejr. Overraskende nok finder jeg et par gode cowboybukser inderst i skabet. Mærkeligt at de var kommet derind, tænkte jeg. Idag tog jeg dem så på og ..da da.. det var da fordi de var krympet..:- ).

Eller var det min mave og lår der havde haft vokseværk? Nej det var da kun gode ting som sæsonens grøntsager og skøn fisk jeg havde spist senest...Hmm... var det noget med jeg også havde prøvesmagt kager til nogle fødselsdage... og havde jeg mon taget lidt chokolade og slik fra skabet?

Nå ind med maven og på kom bukserne, så måtte de strækkes lidt.. men jeg overvejede alligevel om de skulle være på hele dagen.På vej til børnehaven siger min søn så "Mor du ser fin ud i tøjet" og "Mor du er dejlig" så bliver man helt glad indeni, suger maven ind og giver lårene en appelsinkur.Så kan vi lidt igen.De grønne retter fylder stadig det meste i hverdagen så her er lidt til inspiration

Jeg elsker at ovnbage grøntsager og så er det en ret der kan stå og passe sig selv, mens man selv leger med børnene eller får ordnet praktiske ting i huset :- ).
Min søn elsker eks. at hjælpe med opvasken (dvs lege med vand) så det er godt vi engang imellem kan hjælpes med denne opgave :- ).

Man tager egentlig bare de grøntsager fra køleskabet der egner sig til ovn. Her vurderer man lidt selv hvor meget familien kan spise, om det skal være en selvstændig ret eller der skal serveres kød eller fisk til. Mængden der er på billedet synes rigelig til 2 voksne og 2 børn.

Skønne grøntsager i flotte farver
Du skal bruge:
(4 personer).

Diverse blandede grøntsager
(her rødbeder, gulerødder, kartofler, squash og Tomater (nok til at dække fadet)
1 Løg
1 fed Hvidløg
(evt en kvart øko citron i mindre stykker)

Feta
Oliven

Sådan gør du:

Et ovnfast fad smøres med olie.
Gør grøntsagerne klar og skær dem i skiver. Kom kartoflerne i bunden, så gulerødder, rødbeder samt squash. Drys med salt og peber. Put evt. citron ved med skal.

Grøntsagsfadet før de kom i ovn
Hak og bland løg og hvidløg. Kom blandingen over de andre grøntsager og slut med tomater.














Bag ved 200 grader i en time.
Servér med feta og oliven, en god gang olivenolie og eddike. Samt noget godt brød og smør.



Hvad synes du om retten?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Populære indlæg