mandag den 8. oktober 2012

Sæsonens grønt på glas

Efteråret nærmer sig, det er tid til at finde det varme tøj frem. Overgangen til det kolde vejr kan byde på mange snotnæser, inklusiv mig selv, så derfor er det skønt at gå i køkkenet med nogle hyggeprojekter.

Jeg havde nogle grøntsager i køleskabet der gerne måtte bruges til noget hvor man bare kunne nippe af det og bruge i mange sammenhænge.
Derudover var jeg også inviteret hjem til en veninde der netop havde købt hus, så jeg havde brug for en   værtinde/tillykke med huset gave.

Valget faldt på:

Pickles med gulerødder, persillerod og porrer.
Blanding af årstidens grøntsager
Porrer til pickles.

Jeg  brugte 550 g. årstidens grøntsager og denne opskrift
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=3837

Jeg lavede dobbelt portion af lagen men tror egentlig man kunne nøjes med lidt mindre.
Sørg for den bliver godt tyk, der skal mere majsmel i end angivet, prøv dig frem.
Hvis du kan lide den tynd er det selvfølgelig også fint.


Syltede rødbeder med nelikke og peberrod.
Jeg brugte cirka 300 g. kogte rødbeder i tern som jeg fordelte i 2 glas.

De skønne kogte rødbeder.

Jeg fandt denne opskrift:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=5492

Jeg lavede halvdelen af lagen da jeg havde færre rødbeder end opskriften.

De syltede rødbeder kan bruges til leverpostej, tilbehør til kød og fisk eller i salater.
Pickles er god på alverdens brød og kan også blandes i en gang pasta. Brug gerne gamle syltetøjsglas til at putte de lækre sager i.


Skønne syltede rødbeder og lækker pickles.
Var det for noget for dig at have grønt på glas til efterår og vinter?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Populære indlæg